BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 10, 2009

Membentuk keperibadian Muslim dan Da’i

Hal utama yang mesti dilakukan oleh umat Islam kini – berusaha semaksima mungkin kembali kepada ajaran Islam – dimulai dari diri sendiri,keluarga,dan selanjutnya membentuk masyarakat Islam.
Firman Allah SWT :
“Wahai orang-orang yang beriman,bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan berserah diri(Islam)” (Al-Imran : 102)

Tarbiyyah adalah solusi yang mampu menyelamatkan Muslim – media untuk pembentukan peribadi,keluarga dan masyarakat Islam.
Tarbiyyah merupakan satu kewajiban dari Allah SWT kepada umat Islam.
Pembinaan yang terus menerus serta adanya kaderisasi – jalan untuk membentuk umat yang Islami.
Firman Allah SWT :
“Dan hendaklah ada di antara kamu satu umat yang mengajak kepada kebaikan,yang menyuruh mengerjakan ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar.Mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Al-Imran:104)

Rasulullah SAW. telah mencontohkan bagaimana melakukan pembentukan peribadi Muslim dan Da’I terhadap kaum Muslimin serta mengamalkan manhaj yang digunakan untuk pembinaan tersebut.
Pembinaan ini haruslah dalam konteks TARBIYYAH ISLAMIAH HARAKIAH.
Menyorot kembali kepada pentarbiyyahan oleh Al-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna,mujaddid yang berjaya memahami fiqhud dakwah dan tarbiyyah Rasulullah SAW.
Perlunya kepada suatu dakwah dan tarbiyyah yang bersistem,kemas dan cekap – manhaj.
“Jalan yang jelas,menjadi batu tanda gerak jemaah.Strategi-strategi yang ditentukan oleh jemaah secara detail.”(Maksud manhaj)
Untuk mencapai tujuan tarbiyah dengan baik diperlukan lima (5) komponen penting:
- Manhaj Tarbiyah yg jelas
- Muwajih yg berkualiti
- Pengembangan teknologi pembelajaran
- Pengembangan sarana tarbiyah
- Kemampuan penguasaan tarbiyah yg tidak hanya setakat boleh tetapi mampu dengan mantap
Tarbiyah membawa pengertian sebagai “ideal dalam berinteraksi dengan fitrah manusia, baik secara langsung (kata-kata) maupun ecara tidak langsung (ketauladanan dan saranan lain) untuk memproses perubahan dalam diri manusia menuju kondisi yang lebih baik

Secara globalnya tarbiyah islamiah bertujuan untuk membangun keperibadian islam yg integral dari segala aspek dan bidangnya. Khususnya aqidah, ibadah, ilmu pengetahuan, budaya, akhlak, perilaku, pergerakan, keorganisasian dan pengurusan sehingga seluruh kegiatan tarbiyah akan mengembangkan potensi rohani, jasmani dan akal fikiran manusia
Tujuan akhir tarbiyah adalah untuk menyiapkan seseorang untuk dapat memikul tanggungjawab dakwah dan menghadapi rintangan dalam dakwah

0 comments: